Del Mundo Records DM010
felle veteraan
De Engelse zanger-gitarist Martin Harley maakt al albums sinds zijn naamloze debuut in 2003 en bracht er in iets meer dan twintig jaar inclusief deze zeven uit, terwijl hij ook nog een livealbum opnam, een album met bassist Daniel Kimbro (’Static in the Wires’) en een met Kimbro en de Amerikaanse singer-songwriter Sam Lewis (‘Harley Kimbro Lewis’). Ook schreef hij samen met de Britse bluesy zangeres Elles Bailey ‘Different Kind of Love’ voor haar uitstekende album ‘Standing in the Half Light’ (2023).
Harley speelt Weissenborn-en Resonator-gitaren, elektrische lapsteel en akoestische gitaar. Daarop verkent hij net als op zijn voorgaande albums allerlei rootsstijlen en speelt blues, door jazz en country beïnvloede songs en rootsrock net zo overtuigend als singer-songwriter. Naast zijn rootsy gitaren is zijn hese, hoge stem kenmerkend voor zijn nummers.
Dit in Manchester met drummer Luke Shenton, percussionist Michael Blair, bassist Mark Lewis, pianist Paddy Milner, pedal steel-gitarist C.J. Hillman en harmonicaspeler Clive Mellor opgenomen album opent met
het akoestische en ingetogen titelnummer. Daarin bezingt Harley het genot van simpele dingen in het tempo waarin hij wandelt.
Daarna volgt ‘Wolves’, dat wordt gedomineerd door naar het einde toe steeds harder aanzwellende drums die naar voren zijn gemixt, hoewel zijn gitaren en zijn stem daarin ook prominent aanwezig zijn. Het was een van de singles die het album vooruit snelden, maar is met zijn dichtgeplamuurde ritme minder karakteristiek dan de twee andere: de opener en de jazzy ballad ‘Lemonade’.
Harley maakt namelijk meer indruk als hij zijn begeleiders minder laat spelen: in de andere negen songs klinkt zijn felle, maar zangerige gitaarklank emotioneel, net als zijn al even buigzame stem, waarmee hij al even succesvol aan de noten trekt. Zijn autobiografische teksten over leven zonder alcohol, zijn dochters, gracieus ouder worden en geliefde overledenen zijn bovendien even herkenbaar als overtuigend.
Hij bewijst zo met dit album eens te meer dat hij als een vis in het water is in de rootsmuziek.
***1/2