In een interview met de Engelse krant ‘The Guardian’ praat regisseur James Mangold uitgebreid over zijn ‘A Complete Unknown’.
Het ging hem erom erachter te komen hoe mensen omgaan met een genie: net als in de film ‘Amadeus’ van Milos Forman uit 1984 komen ze voor ‘uitdagingen’ te staan: behalve bewondering voor het genie voelen ze ook afkeer voor hem.
Daarvan moest hij Dylan zelf overtuigen in een ontmoeting die wonderlijk genoeg in een koffiehuis plaatsvond.
Daarbij moest hij een samenvatting geven van het script in het besef dat dat niet te lang moest zijn.
Mangold zegt daarover:‘I thought very carefully, because I knew he didn’t want a 20-minute answer.
I said: ‘It’s about a young guy in Minnesota who’s suffocating and feeling desperate and who leaves everything – friends, family – behind and, with just a few dollars in his pocket, makes his way across the country and creates a new identity and makes new friends, finds a new family and blossoms, becomes successful, then starts to suffocate again and runs away.
He smiled, and that was all. Like, he didn’t have anything more to say, but I knew that meant… he didn’t take issue.’
Mangold vindt ook dat Dylan een bedreiging was voor de toenmalige folkscene:
Eerdere berichten over Bob Dylan en over ‘A Complete Umknown’ vind je in de categorie nieuws.