Bekeerling.
Zanger/gitarist Kelly Joe Phelps nam zijn achtste studio-cd opnieuw op voor Black Hen, het label van gitarist/producer Steve Dawson. In tegenstelling tot op voorganger Western Bell uit 2009 zingt Phelps weer wel in tien van de twaalf gospels op deze plaat. Hij schreef ze op een nummer van Mississippi John Hurt na allemaal zelf. Van Corinne West, met wie hij in 2010 Magnetic skyline maakte en optrad, is geen spoor meer te bekennen, noch van andere muzikanten als op Slingshot Professionals of Tunesmith Retrofit.
Hoewel Phelps nog altijd klinkt alsof hij uit het diepe Amerikaanse zuiden komt, groeide hij op in de westelijke staat Washington in een streng gelovig milieu. Dat hij nu dus een plaat maakt geïnspireerd op het bijbelboek Jonah, hoeft op zich niet te verbazen. Hoewel zijn teksten vol traditionele metaforen zitten, verhalen ze van een grote verandering in zijn leven, dat blijkbaar doodgelopen was.
Muzikaal diept Phelps zijn vertrouwde mix van blues en folk uit, met daarin een centrale plaats voor zijn bottleneck en opnieuw zijn slide. Net als in zijn teksten klinken in zijn spel invloeden door van Hurt, maar ook van bluegrass-legende Bill Munroe.
Meer dan vroeger speelt Phelps in dienst van de songs, waaraan hij ook zijn solo’s ondergeschikt maakt, hoewel zijn kenmerkende toon en frasering direct herkenbaar zijn. Dat geldt al even sterk voor zijn kenmerkende zang, zodat tekst en muzikaal opnieuw een sterke eenheid vormen.
***1/2