Dat Adèle een overtuigende zangeres is met een indrukwekkend emotionele stem, moge duidelijk zijn.
Dat blijkt onder meer uit de verkoopcijfers (bijna tien miljoen verkochte exemplaren, zes grote single-hits en zes Grammy’s) en uit de lof die zij ook van collega-muzikanten krijgt toegezwaaid.
Bovendien lijkt ze op een zelfsprekende manier ook nog eens te doen waar ze zelf zin in heeft. Dat blijkt eens te meer uit een stuk waarvoor Rolling Stone’s David Browne sprak met haar manager, haar co-componist en met executive producer Rick Rubin.
Opvallend is de rol die Rubn speelde tijdens de opnamen van 21. Rubin heeft immers al lang een bijna onaantastbare status als het erom gaat ‘kale’ opnamen te maken met veelal grote namen. Daarin komt dan zonder opsmuk de essentie van die artiest naar voren, door Rubin blootgelegd. Het beste voorbeeld is de serie American recordings van Johnny Cash.
Toch besloot Adèle veel met Rubin gemaakte versies niet te gebruiken, maar de in een eerder stadium al gemaakte demo’s.
Rubin zelf verklaart waarom zij dat vermoedelijk gedaan heeft:www.rollingstone.com/music/news/the-triumph-of-adele-20120928