Lucinda Williams is weliswaar een vrouw van wie we niet elke week een track draaien, maar ze heeft veel songs geschreven die tot onze favorieten behoren, en niet alleen tot de onze.

Ze is al heel lang een critics’ darling, want de Texaanse singer-songwriter combineert een  op een aantrekkelijke manier verlopen seksuele aantrekkelijkheid met een vaak expliciete autobiografische onderwerpskeuze en tot voor kort het vermogen te kiezen voor foute mannen.

Dat leverde op zijn minst klassieke songs op als Essence van het gelijknamige album.

Nu is er nieuws van twee Williams-fronten: zij heeft meer dan veertig songs geschreven aan haar traditionele keukentafel en popelt van verlangen om de studio in te gaan.

De kans daarop is redelijk groot, want Williams en manager/echtgenoot Tom Overby zijn in gesprek met een aantal platenlabels en hebben naar eigen zeggen een aantal interessante aanbiedingen op zak.

Ook is er al gesproken met de co-producer van Little honey en Blesses, Eric Liljestrand over songkeuze en eventuele opnamedagen. Die zouden best eens in maart van dit jaar kunnen vallen.

Ook heeft Williams een nieuwe versie opgenomen van Joy, dat op doorbraak-cd Car wheels on a gravel road stond voor West of Memphis: voices for justice. Dat is een compilatie-cd om de West Memphis Three te steunen, drie in 1994 veroordeelde tieners die na veel juridisch geharrewar in 2011 werden vrijgelaten en op basis van een vonnis waarin werd aangegeven dat zij onschuldig waren, maar waarin zij toegaven dat er voldoende bewijs was om hen te veroordelen…

Los van het op zich sympathieke doel, klinkt dat naar meer:http://www1.rollingstone.com/hearitnow/player/lucindawilliams.html