Gebruik maken van de bookmakers om te bepalen wie wint, is een typisch Angelsaksische gewoonte. Tenslotte kun je daar letterlijk overal op wedden.

Dat The next day dus opduikt in de lijst kanshebbers voor de Mercury Music Prize is niet zo gek en eigenlijk ook niet dat de winstuitkering van alle genoemde cd’s het laagste is.

Daarmee wordt Bowie’s comebackalbum gebombardeerd tot grootste kanshebber end at betekent misschien dat je geld beter op een andere cd kunt zetten, als je wilt binnenlopen.

The next day ging van twaalf tegen een naar zeven tegen twee, maar daarna lopen de winstuitkeringen scherp op:

Foals – ‘Holy Fire’ (14/1)
Laura Marling – ‘Once I Was An Eagle’ (16/1)
Biffy Clyro – ‘Opposites’ (16/1)
The Joy Formidable – ‘Wolf’s Law’ (20/1)

Tom Odell – ‘Long Way Down’ (20/1)
Everything Everything – ‘Arc’ (25/1)
Hurts – ‘Exile’ (25/1)
Noah & The Whale – ‘Heart Of Nowhere’ (25/1)
I Am Kloot – ‘Let It All In’ (33/1)
Stereophonics – ‘Graffiti On The Train’ (33/1)
Savages – ‘Silence Yourself’ (33/1)
Alice Russell – ‘To Dust’ (33/1)
New Order – ‘Lost Sirens’ (40/1)
Goldfrapp – ‘TBA’ (40/1)
Suede – ‘Bloodsports’ (40/1)
Example – ‘The Evolution Of Man’ (50/1)
Johnny Marr – ‘The Messenger’ (50/1)
Bullet For My Valentine – ‘Temper, Temper’ (50/1)
The Courteeners – ‘ANNA’ (80/1)
Overigens wordt de Mercury Music Prize pas in september uitgereikt, dus er kunnen nog heel wat kanshebbers bijkomen…