Vaak wordt denigrerend gezegd, dat recensenten tot hun werk gekomen zijn uit frustratie. Ze zouden liever kunstenaar zijn geworden, maar zijn daarvoor niet goed genoeg. Dan rest in die theorie blijkbaar nog slechts het beoordelen van degenen die dat wel zijn, of hen veroordelen natuurlijk.
Voor dat handwerk bestaat dus niet in alle kringen even veel waardering, maar er is hoop: de Amerikaanse muziekrecensente Jane Scott wordt nu wel op een heel bijzondere manier geëerd.
Scott was precies vijftig jaar lang muziekrecensente voor de Cleveland Plain Dealer vanaf 1952 en maakte op die manier de hele geboorte, jeugd en volwassenwording mee van de popmuziek.
Dat werk deed ze fulltime en daarbij was ze ook fan van de acts die ze recenseerde en interviewde. Volgens de verhalen schreef ze nooit een negatief stuk, waarmee ze in feite de vraag stelt of popjournalistiek eigenlijk wel bestaat, of dat het hier gaat om een uit de hand gelopen hobby van fans.
Die vraag kan Jane Scott in ieder geval meer beantwoorden, want de vrouw die pas ontslag nam bij de Cleveland Plain Dealer toen zij 82 was, overleed in 2011. Ook in de jaren van haar pensiouen had ze overigens nog altijd concerten bezocht van haar favorieten: de Rolling Stones, The Who en Bruce Springsteen.
Die interviewde ze ook, maar ze deed tevens verslag van de eerste Amerikaanse tournee van the Beatles en het Monterey Pop Festival. Verder interviewde ze bijvoorbeeld Paul McCartney en Lou Reed. Die hoorden op hun beurt tot haar fans, net als iemand als Lyle Lovett.
Dat merkten haar familieleden pas na de herdenkingsdienst die voor haar werd gehouden. Hun initiatief leidde uiteindelijk tot een levensgroot beeld van Scott bij de entree van het museum van de Rock ‘n’ Roll Hall of Fame, compleet met blijkbaar kenmerkend rood brilmontuur.
We zien een degelijk geklede en gekapte middelbare dame met een vriendelijke glimlach. Ze heeft een bloknoot in haar handen en kijkt nieuwsgierig naar de lege plek naast haar op het bankje:http://www.hollywoodreporter.com/earshot/americas-first-rock-critic-recognized-642712