De laatste jaren zien we steeds meer artiesten een campagne beginnen om hun volgende cd te financieren, bijvoorbeeld via de site Kickstarter.

Daarmee zijn ze niet afhankelijk van het geld van een label en kunnen ze dus artistiek hun eigen zin doen, terwijl anderen zelfs dat probleem niet hebben: die krijgen niet eens een opnamebudget los.

To welke van deze twee categorieën Rickie Lee Jones hoort, weten we niet. Als we moeten kiezen, hopen we in ieder geval dat ze tot de eerste hoort. Jones heeft sinds haar debuut in 1979 immers een enorme reputatie opgebouwd met een hele reeks klasseplaten, hoewel Ghostyhead uit 1997 ons nog altijd pijnlijk treft.

Ook op andere albums deed Jones vermoedelijk meer haar eigen zijn dan die van de platenbazen, hoewel haar derde coveralbum The devil you know in 2012 nog verscheen op een label.

Op pledgemusic.com biedt Jones nu allerlei voorwerpen aan ter verkoop: concertposters, jurken die zij droeg, tekeningen die zij maakte, maar ook workshops voor singer-songwriters en huiskamerconcerten. Voor vijftigduizend dollar kun je haar zelfs naar je eigen huiskamer in Nederland laten komen….

Doel van dit alles is het bij elkaar schrapen van het budget voor de opname van een plaat met uitsluitend nieuwe nummers. Zelfs spreekt zij van haar eerste nieuwe werk in een decennium, maar Balm in Gilead kwam uit in 2009 en bevatte in ieder geval songs die niemand ooit eerder had gehoord.

Hoe het ook zij: fans kunnen iets kopen dat zij kunnen koesteren en daar nog een heel goed gevoel bij hebben ook:http://www.pledgemusic.com/artists/rickieleejones