Vierentwintig karaats.
In vierentwintig songs vat deze cd de geschiedenis samen van Double U Sound, het label van Fenton Williams. Het is het onwaarschijnlijke verhaal van een jongen die graag radio’s en versterkers maakte van tweedehands onderdelen.
In een voorstad van Detroit bouwde hij een studio in het huis waar hij woonde met vrouw en kinderen. Hij kocht apparatuur van eigen geld én van geld dat hij kreeg via door hemzelf gedrukte en verkochte aandelen in de buurt waar hij woonde.
In zijn omgebouwde kelder nam de elektricien van Ford tussen ongeveer 1967 en 1981 songs op van lokale artiesten. Daar zat door the Meters en Booker T & the MG’s beïnvloede funk tussen en Motown-soul, maar ook een instrumentale, jazzy compositie van de jonge James Ulmer, die toen les kreeg van Bobby Cook (& the Explosions).
De muzikaal in de kerk opgegroeide Williams nam echter toch vooral gospel op op zijn viersporenrecorder. Omdat hij die wel onderhield, maar niet verving, hebben alle songs eenzelfde ouderwetse directheid, of het nu de enigszins overstuurde, maar zeer intense Shirley Ann Lee is met Williams zelf op gitaar, de al even smartelijke zingende Calvin Cooke, de punky rock ‘n’roll van Young Generation of de zowel door de Carter family als door ska beïnvloede songs van de Coleman family.
Williams woont nog altijd in dat huis en hief zijn label nooit op, maar deze cd lijkt de definitieve bloemlezing, die even prachtig is als onwaarschijnlijk.
****
Gepubliceerd in Heaven no. 61, juli-augustus 2009/no.4