Counting Crows is de volgende die aansluit in de rij bij de Amerikaanse rechter met de eis dat hun platenlabel alsnog achterstallige royalties uitkeert.
Grote hits als Mr Jones en Round here hebben miljoenen dollars opgebracht als downloads en ringtones, maar daarvan heeft de band een veel te laag percentage ontvangen, stelt de band zelf.
De vraag is opnieuw of de composities van het overigens nog altijd zeer goede debuut Omaha nog steeds eigendom zijn van de schrijvers ervan of geschreven zijn in opdracht van het label, waarmee het eigendomsrecht ook aan de platenmaatschappij zou zijn overgedragen.
Het verschil is dat de schrijvers in het eerste geval vijftig procent van de opbrengst ontvangen en n het tweede geval vijftien procent….
Dat Counting Crows na dat eerste album onmiddellijk een heel stuk minder interessante muziek ging maken, staat hier los van, want ze verkochten nog jaren lang uitstekend.
Ook zou Universal de band nog een miljoen dollar schuldig zijn die de platenmaatschappij de groep zelfs onder de tot nu toe gehanteerde verdeelsleutel schuldig zou zijn.
Niet toevallig laat de band zich vertegenwoordigen door de advocaat die Eminem bijstond tot die als eerste een dergelijk proces aanspan en won…
Eerdere berichten over wie om dezelfde reden al eerder de gang naar de Amerikaanse rechter maakten, vind je in de categorie dossier: Crisis in de platenbranche.