Niet alleen brengt Tori Amos haar tiende studio-cd uit, Unrepentant Geraldines, ze werd onlangs ook vijftig jaar.
Een ets van de negentiende-eeuwse Ierse schilder Daniel Maclise, Unrepentant Geraldines, deed Amos denken aan Repentant Magdalene, een klassiek kunstwerk waarin Maria Magdalena boete doet voor haar zondig leven als prostituee.
In een interviewtje van ongeveer zeven minuten raakt de NPR een aantal onderwerpen aan die met dat album samenhangen. Niet toevallig zond de NPR dat op zondag 11 mei uit, ook in de VS Moederdag.
Amos legt uit dat ze haar escuses niet wil aanbieden: niet voor haar keuzes en niet voor haar muziek.
Haar leeftijd en haar rol als moeder van een tienerdochter spelen op dat album een rol: zo heeft Sixteen shades of blue Paul Cézanne als inspiratie en ouder worden als onderwerp, terwijl Rose Dover gaat over het vasthouden van je fantasie ondanks het oordeel van anderen.
Ook op een andere manier heeft het opvoeden van haar dochter grote invloed op Amos: daardoor leerde ze naar eigen zeggen een andere bril op te zetten en minder egoïstisch te zijn.
In Trouble’s lament komt overigens Tori Amos’ eigen jeugd terug. De song gaat over goed en kwaad: het woord ‘Satan’ staat daarin centraal. Het is niet geheel verrassend een echo van haar jeugd, want haar vader was een methodistische dominee in het het Amerikaanse zuiden:http://www.npr.org/player/v2/mediaPlayer.html?action=1&t=1&islist=false&id=310481005&m=311521554