Over Tom Waits zijn door de jaren heen meerdere biografieën verschenen, maar de schrijvers daarvan hadden het niet makkelijk. Zelfs Waits’ vrienden en kennissen weigerden over het algemeen elke vorm van medewerking, omdat Waits zijn privéleven hermetisch afschermt sinds hij in 1980 trouwde met Kathleen Brennan.
Mac Montandon roept in In Innocent When You Dream op een andere manier een beeld op van een van de boeiendste én raadselachtigste popartiesten van de laatste veertig jaar.
Hij bundelde 38 interviews, cd-recensies en concertverslagen die in de Engelstalige pers verschenen chronologisch en zonder commentaar, waardoor Waits vrijwel steeds zichzelf en zijn wereld beschrijft.
Daarin trekt Waits vele malen rookgordijnen op, want in een van die interviews zegt hij dat hij niet van vragen houdt, maar wel van praten. In combinatie met het feit dat hij zich verveelt tijdens interviewdagen, omdat hij dan geacht wordt steeds ongeveer dezelfde vragen te beantwoorden, verklaart dat waarom hij de interviews doorspekt met fantasie en allerlei weetjes opdist waaraan hij vervolgens hele filosofieën ophangt.
Toch doemt juist uit die veelheid van interviews een beeld op van de man achter de artiest, want inderdaad komen veel thema’s in de verschillende interviews terug. Zo krijg je als lezer dus toch een foto van een groot songschrijver en fantast, al is die foto een beetje bewogen. Daaruit komt iemand naar voren die erin slaagt op zijn manier een popster te zijn door de werkelijkheid naar zijn hand te zetten.
Dat is echter juist essentieel voor Waits, want dat doet hij tenslotte in zijn songteksten ook.
Op het titelnummer van Swordfistrombones, de plaat waarop hij zichzelf in 1983 opnieuw uitvond, zong hij tenslotte al: “and if you think that you can tell a bigger tale/ I swear to God you’d have to tell a lie….”
ISBN 879-0-7528-8126-3, Orion Music