De oeuvre-Edison die Ilse DeLange gisterenavond kreeg legt gezien het juryrapport precies de vinger op de zere pols.
Terecht schrijft de jury dat DeLange als twintig jaar aan de top staat, maar is de volgende kwalificatie nu een compliment? Ze heeft ‘een uit duizenden herkenbare stem, de randen zoekend van haar heldere spectrum.’
Ook het feit dat zij ‘haar talenten op talloze manier inzet’ kun je makkelijk uitleggen als een bewijs van haar door de jaren heen constante switchen van muzikale stijl, waardoor zij ‘steeds weer nieuw momentum weet te vinden’.
Dat laatste is zeker waar: wij hebben veel respect voor het talent van DeLange, maar verwijten haar uit onze ivoren toren haar talent te verkwanselen aan anonieme weggooipop, terwijl ze een van de beste rootszangeressen van Nederland en omstreken zou kunnen zijn.
Hoe vallen anders alleen al haar muziek met de Common Linnets, de countrysongs in de Amerikaanse tv-serie Nashville en het tenenkrommende, anonieme synthesizergedreutel van haar recente single ‘Ok’ en’Lay your arms down’ te verklaren?
Het is een besluiteloosheid die DeLange kenmerkt vanaf ‘Clean up’. Dat was de opvolger van haar tweede album, ‘Livin’ on love’, nog altijd het hoogtepunt uit haar muzikale loopbaan. Blijkbaar was dat ook het album dat ervoor zorgde, dat ze zich realiseerde dat er met rootsmuziek geen brood op de plank te krijgen was: vanaf dat moment wisselden haar muzikale stijlen elkaar in snel tempo af.
Wij constateren dat met spijt, maar weten ook dat veel koersvastere Nederlandse rootsmuzikanten een baan hebben voor hun inkomen en hun muziek noodgedwongen in hun vrije tijd maken.
De jury vat Delanges muziek samen met de constatering dat ze een ‘ijzersterk en samenhangend oeuvre heeft opgebouwd dat in de Nederlandse popgeschiedenis op bijzondere hoogte staat’.
Met de eerste helft van die stelling zijn wij het op grond van de feiten helemaal niets eens, al moeten we het vooralsnog met via internet verspreide citaten uit het juryrapport doen.
De complete tekst is namelijk nog nergens te vinden, iets waarmee de gekroonde acts sowieso onrecht wordt aangedaan.
Het tweede deel van de conclusie van de jury beamen we van harte vanwege DeLanges combinatie van overduidelijk talent met een uitzonderlijke wilskracht, een benaderbare persoonlijkheid en een goed gevoel voor publiciteit.
Eerdere berichten over Ilse DeLange vind je in de rubriek Nieuws, Concerttips, Pop op radio, tv en internet en Dossier Crisis in de platenindustrie.