persoonlijk reisjournaal.
Zanger-toetsenist Thomas Lina was ooit toetsenist van Rosemary’s Sons, de groep die indruk maakte met melodieuze en gelaagde pop op ‘St Eleanor’s Park’ en ‘Home Sweet Home’.
Na het uiteengaan van die band bracht hij in 2016 solo al ‘The Painter’ uit en in 2019 ‘The Late Night Show’.
Zijn vijf composities op zijn nieuwe zijn muzikaal een logisch vervolg op die van de twee vorige, want ze combineren weer weemoed met pop.
Lina speelde zelf toetsen en gitaar en kreeg assistentie van JJ Goossens op drums, BJ Baartmans op gitaar en mandoline, Jos Driessen op gitaar en achtergrondzangeressen Janneke de Loeij en Laura Lijbers, terwijl Driessen de nummers samen met Lina produceerde.
Hij zingt met gevoel over steden die voor hem een bijzondere betekenis hebben: Vlissingen, Venlo, Amsterdam en Uppsala.
‘Family tree’, ‘Oh why oh why’ en ‘Wind of change’ laten door tempo en geluidsbeeld meer ruimte voor zijn van nature melancholieke zang dan ‘Flushing’ en ‘City lights of Amsterdam’, die meer uptempo popsongs zijn.
De vijf songs hebben echter gemeen, dat Lina in de door hem bezongen anekdotes naar gebeurtenissen verwijst die voor hem bepalend zijn geweest. Daarbij suggereert hij meer dan hij verraadt, waardoor spanning ontstaat.
Het artwork van de hoes bewijst bovendien dat Lina een dubbeltalent is: zijn interpretatie van ‘Uppsala from the south’, een schilderij van de negentiende-eeuwse schilder Carolina Sjöman, is een zwart-witoefening in het weglaten. Zo is ook dat tegelijkertijd impressionistischer en spannender dan het origineel doordat hij meer aan de verbeelding overlaat.
***1/2
In Middelburg is ‘Places and Traces’ te krijgen bij De Drukkery en in Breda bij Roost Mail Music. Het album is ook te beluisteren via de online-kanalen.
De recensie van ‘The late night show’ vind je in de categorie Recensies pop.