In een interview dat David Crosby gaf aan Ultimate Classic Rock gaat het uiteraard over de totstandkoming van ‘For Free’, Crosby’s vijfde solo-album sinds 2014.
Een serie va zoveel albums achter elkaar is op zich al een prestatie, maar het niveau van ‘For Free’ maakt de bewieroking van interviewer Matt Wardlaw op zijn minst begrijpelijk, als je althans opener ‘River Rise’ buiten beschouwing laat: die samenwerking met Michael McDonald is muzikaal écht te makkelijk en daardoor te eentonig, al is Crosby zelf er verbazend genoeg heel erg over te spreken.
Crosby is zelf ook meer dan tevreden over zijn nieuwe als geheel, al zou het gek zijn als het anders was: niet alleen heb je als artiest aan het schrijven, opnemen en produceren weken zo niet maanden besteed, wat de kritische afstand tot het uiteindelijke product aanmerkelijk beperkt, zo’n nieuw album moet ook nog aan de man gebracht worden.
In dit geval doen we met die vileine veronderstelling David Crosby echter schromelijk te kort, want na ‘River Rise’ blijkt hij in zijn teksten beschouwend, introspectief, uitgesproken én vrolijk te zijn, terwijl de muziek weer die kenmerkende combinatie van folk en jazz is waarop hij patent heeft.
Voeg daaraan een deze keer zeer geslaagde Joni Mitchell-cover aan toe én Donald Fagen’s voor Crosby geschreven tekst ‘Rodriguez for a Night’, die door Crosby en zijn zoon en toetsenist James Raymond van uitermate Steely Dan-achtige muziek is voorzien, en je begrijpt waarom de recensies ook internationaal zeer lovend zijn.
Anecdotes over waarom je opper-Beach Boy Brian Wilson hoort aftellen in het afsluitende ‘I Won’t Stay for Long’, wat de muziekstreamers hebben gedaan met de inkosten van hemzelf en andere musici, waarom een robot de hoofdpersoon is in ‘Secret Dancer’ en een door de redactie opgestelde top negen van de albums van Steely Dan maken dit vraaggesprek leuk leesvoer:
https://ultimateclassicrock.com/david-crosby-interview-2021/
Eerdere berichten over David Crosby vind je in de categorie Nieuws.