198002040923
stemmige herfstkleuren.
Zo’n anderhalf jaar na hun achtste album ‘We still Know How to Love’ brengen zanger-gitarist Tom Mank en celliste Sera Smolen een ep uit met vijf songs van Mank en een instrumental van Smolen.
Vanaf opener ‘Surrounded by Strangers’ overheerst de Manks weemoedige stem, terwijl Smolen daaromheen speelt als een ongehoorzame schaduw: ze versterkt met haar cello zijn teksten door haar suggestieve, vaak lyrische spel.
Mank zingt vaak parlando over wat voorbij is met zijn wat schorre stem vol heimwee: een concert in de regen, een Parijse boulevard of een vlucht om lief te kunnen hebben.
In die impressionistische teksten is Mank vaak op reis, terwijl Parijs ook op dit album terugkeert in twee van de songs: de stad is voor Mank in figuurlijk opzicht een bestemming. Ook refereert hij weer aan Amsterdam.
Opnieuw speelde Rich DePaolo in vier songs gitaar, bas en toetsen, terwijl hij de ep ook weer produceerde. Met
de heldere klank van zijn gitaren zorgt hij voor een contrast met Manks stem en Smolen cello, waardoor het geluid dieper en rijker wordt, terwijl drummer Bill King opnieuw de ritmische basis legt.
Zeeuwse vrienden Ellen Shae (achtergrondzang) en Gait Klein Kromhof (harmonica) doen weer mee in twee songs en ook achtergrondzangeres Kinberly Clays is erbij in een song, net als harmonicaspeler Bart M. J. de Cock. Zij illustreren opnieuw de erkenning die Mank en Smolen terecht hebben gevonden.
Smolen sluit de ep instrumentaal af met haar ‘Postcards to Paula’: een sfeervol en gedragen compositie die evocatief is door haar lange, zangerige lijnen. Daarin sluit ze direct bij de andere nummers aan, al lijkt zij een verlies te beschrijven waarvoor geen woorden bestaan.
***1/2
Eerdere berichten over om Mank & Sera Smolen vind je in de categorieën Nieuws, Concerttips, Rootsmuziek op radio, tv en internet en Kippenvel Live: aankondigingen.
De recensie van hun ‘We Still Know How To Love’ vind je in de categorie Recensies singer-songwriter.