Natuurlijk komt onmiddellijk de naam van Jaco Pastorius bovendrijven als het over ‘Hejira’ gaat of de toch zeker gedeeltelijk mislukte opvolger ‘Don Juan’s Reckless Daughter’.
,Het aan lager wal geraakte en als gevolg daarvan tragisch omgekomen wonderkind van de bas was met zijn virtuoze fretloze spel medebepalend voor de sfeer op die albums, ook door zijn emotionele geluid.
Mitchell’s keuze voor hem was natuurlijk geen toeval, want ze deed zelden iets zonder daarover te hebben nagedacht.
Dat de bas belangrijk voor haar was, blijkt ook uit de bassisten die zijn gebruikte voor en na Pastorius: Wilton Felder, Jim Hughart, Max Bennett en Larry Klein.
Met Klein trouwde ze ook, al hield dat huwelijk geen stand, net als haar talloze andere relaties met andere muzikanten daarvoor.
In 2021 praatten Klein en Mitchell over bassen en bassisten en Bassworld.com drukte die gesprekken af.
Ze geven een even fascinerende als onverwachte inkijk in de gedachtewereld van la Mitchell, die haar muziek verschillende keren vergelijkt met haar schilderijen, maar niet wist dat Wilton Felder ook saxofoon speelde in de (Jazz) Crusaders.
Misschien is dat het gevolg van de hersenbloeding die ze in 2015 kreeg en waarvan ze langzaam is hersteld, maar niet helemaal.
De tweede helft van het artikel bestaat vooral uit commentaar van Klein op de Mitchell-albums waarop hij meespeelde, maar ook die geven interessante inkijkjes in de ontstaansgeschiedenis, terwijl bovendien hun uiteindelijk in een scheiding resulterende huwelijk erdoorheen loopt:
www.bassmagazine.com/artists/joni-mitchells-bass-desires
Eerdere berichten over Joni Mitchell vind je in de categorie Nieuws.