concertobooks.nl
9 789493 109476
Boots in het kwadraat
Heel misschien doet Jaap Boots ook weleens boodschappen
of de was, maar dan zonder hoedje,
want dan is hij het nog niet:
die overdonderende dj, met hart en ziel
zijn eigen smaak belijdend door onbevreesd
van muzikale schots naar schots te springen zonder doel of plan,
zichzelf verrassend
én dus zijn luisteraar zoals hij ooit deed voor de vpro
tot die hem de keel snoerde;
die singer-songwriter, zijn hart heel elegant leggend op zijn tong
zichzelf soepeltjes binnenstebuiten kerend
en tegelijkertijd
toch zijn songs spelend met bestudeerd-nonchalante spontaniteit,
zijn kraalogen zoekend
naar een maximaal effect op zijn publiek;
maar vooral is hij die fan,
die jongen nog die liefhebben kan,
vereren en bewieroken,
bij wie de herinnering aan zijn helden niet gestold is,
maar levend:
John Lee Hooker, Joy Division en John Hiatt,
Caesar, de steeds weer door het leven getarte Koning Cave,
de uit zíjn leven gestapte Kurt Cobain en vooruit dan, Sally Carr
(overigens de enige vrouw in Boots’ muzikale leven),
maar tegelijk ook de man die zonder merkbare moeite
de hordes der fanatieke festivalgangers stijlvast vastknoopt
aan Marsmans pamflettistische ‘Lex Barbarorum’
als hij zich zijn onvermijdelijke angst voor killer Jerry Lee herinnert
bij het slapen gaan in zijn jonge jeugd.
Blijkbaar was zelfs Boots dus ooit ook een kind,
maar vast niet heel erg lang, o nee,
want His Bobness en Bowie wezen hem de weg
naar het doolhof van de kleedkamers en podia,
naar interviews met ZZ Top en Waits die hem ondanks
zijn schoolreisjesgevoel niets meer gaven dan ze wilden:
hapklare brokken, loom toegeworpen aan een hongerige fan
en natuurlijk ook nog eens koud geserveerd,
hem teleurgesteld achterlatend als hij ze nog eens herkauwt,
maar vol goede moed: ik heb het mysterie in ieder geval aanschouwd!
Zo beitelt Boots zijn helden uit koppig steen en zichzelf kneedt hij,
onbedoeld misschien, uit was tot een hard boiled stripheld van Erik Kriek,
hoedje koket op zijn achterhoofd: een open boek, dus een muzikale autobiografie.
****