Van zangeres-pianiste Sarah McCoy verschijnt op 27 januari de opvolger van ‘Blood Siren’.
‘High Priestess’ is net als dat album geproduceerd door Renaud Letang en Chilly Gonzalez, maar toch lijkt de wind uit een andere hoek te waaien.
Op haar website wordt het geluid immers omschreven als ‘modern, electronic, even futuristic sounds that a whole new audience will discover’, terwijl tegelijkertijd die ‘diepgewortelde manier van songschrijven’ een constante is ‘die direct uit New Orleans komt en die ervoor zorgde dat ze onmiddellijk werd geadopteerd door de Europese jazz-bluesscene.’
McCoy’s eigen toelichting wijst in ieder geval op een intens album, doordat ze het verschil tussen ‘Blood Siren’ en dit album vangt in metaforen die al van alles doen vermoeden, maar helemaal door haar conclusie dat ze de relatie met zichzelf heeft ontleed in het gelijknamige nummer:
‘I’m not sure anyone can define the ‘genre’ of ‘High Priestess’, but it is surprisingly friendly for the intensity of the music… It’s all about the atmosphere in which the songs were born.
New Orleans is a very specific anomaly in the United States, and that’s where I nurtured this ‘Blood siren’ music which is both somber like a haunted bar at the bottom of the sea… and light like a head in the clouds. With the new album, it’s more like hands in the ground. When I sing ‘High Priestess’, I’m tackling something very different. It’s a dissection of my personal relationship with myself.’
Hoe dat uitpakt, kun je misschien afleiden uit ‘Go Blind’, waarin haar autobiografische tekst wordt ondersteund door een band compleet met blazers, al klinken de drums en bas wel modern afgetopt: