De Belgische gitarist en producer Jean-Marie Aerts is overleden op 21 april. Hij was 72 jaar.
Aerts stierf ‘na een lange en moedige strijd’, maakte zijn echtgenote bekend. Aerts leed namelijk in ieder geval in 2022 al aan prostaatkanker.
Aerts werd bekend als gitarist van T.C. Matic, de dwarse rockband met Arno als boegbeeld en zanger, maar produceerde ook minstens tweehonderd albums, zowel van Belgische artiesten als De Kreuners, Jo LeMaire en Raymond van het Groenwoud, als van de muzikaal aan T. C. Matic verwante Urban Dance Squad, voor wie hij ‘Mental Floss for the Globe’ produceerde.
Aerts was al een aantal jaren en gitarist van naam binnen de Vlaamse wereld van singer-songwriters en aanverwante artiesten, toen hij in 1980 in Leuven een nieuwe groep zag optreden: T.C. Matic. Hij speelde tot dat moment bij Raymond van het Groenewoud en Johan Verminnen en was de producer die met groepen als Once More en De Kreuners had gewerkt.
Hij vond T.C. Matic’s muziek bij die eerste kennismaking
‘broeierig, donker en toch bluesy’.
De gitarist van die groep, Paul Decoutere, wilde uit die band stappen en Aerts verving hem. Zo werd hij een aantal jaren de steunpilaar voor de zanger van T.C. Matic, Arno Hintjens.
Samen schreven ze belangrijke songs als ‘Le Java’ en ‘Elle adore le noir’.
Aerts was ook muzikaal belangrijk voor T. C. Matic, want hij koppelde het geluid van Cream, Jimi Hendrix en de blues aan dat van vernieuwers als gitarist Adrian Belew, terwijl hij ook met graagte het geluid van straaljagers of baggerboten imiteerde.
Ook nadat de groep in 1986 uiteenviel bleef hij Hintjens’ gitarist. Tot 1993 werkten de twee samen en Aerts schreef bijvoorbeeld ‘Jive to the Beat’, ‘Bathroom Singer’ , ‘Mon Sissoyen’ en ‘Boogiewoogie into Town’ voor Hintjens’ soloalbums.
In de jaren tachtig was hij ook gewild als producer: hij produceerde Jo LeMaire’s ‘Concorde’ (1983), maar ook Urban Dance Squad’s ‘Mental Floss for the Globe’ (1989) en albums van De Div, Elisa Waut, El Fish, Kris De Bruyne en Gorki.
‘Mental Gloss for the Globe’ was het eerste album van een groep die geen platenlabel kon vinden voordat Aerts zich over hen ontfermde en een plaat die de Amerikaanse bands Rage Against the Machine en de Red Hot Chili Peppers belangrijk vonden voor hun eigen geluid.
Aerts bleef ook na de jaren tachtig produceren, bv. ‘Leef’ van Raymond van het Groenwoud in 2020, en was de laatste jaren ook actief onder eigen naam: hij bracht een aantal singles uit en in 2022 ‘Dmeztik’. Dat soloalbum was zijn eerste in twee decennia.
Verleden jaar schreef hij nog de muziek bij ‘Exit Above’, een ballet van Anne Teresa De Keersmaeker. Die baseerde hij op ‘Walking Blues’ van Robert Jonhson.