Ergens in het lange en ook nogal bewonderende interview met Rolling Stone’s Angie Martoccio zegt Stevie Nicks, dat zij bijna een singer-songwriter was geworden.
De interviewer brengt naar voren, dat zij in het laatste jaar van haar middelbare school korte tijd onder contract stond van een platenmaatschappij en suggereert dat ze daarmee een zangeres als Joni Mitchell of Linda Ronstadt had kunnen worden.
Nicks beaamt dat: een vriend van haar vader werkte voor 20th Century Fox n en liet haar naar Los Angeles komen. Daar speelde ze drie songs voor hem.
Hij was onder de indruk en zei dat zijn maatschappij haar onder contract wilde nemen en inderdaad, korte tijd later kwam het per post naar huis.
Haar ouders vonden echter dat ze eerst haar middelbare school moest afmaken en haar moeder wilde bovendien dat ze daarna ging studeren.
Nicks zelf zegt dat ze daar goed mee kon leven, al ondertekende ze het contract wel.
Daarin stond echter een clausule die Nicks een ‘key-man clause’ noemt:
als degene die een artiest onder contract heeft genomen bij die maatschappij weggaat, blijft die artiest bij hem onder contract en niet bij de maatschappij waar hij voor werkte.
Dat gebeurde vlak na haar eindexamens: Nicks was zelfs nog niet terug geweest naar LA en daarna werd haar contract opgezegd: ‘ Had I not been released, it was a five-year contract, so that would’ve been ’67, ’68, ’69, ’70, ’71. So that would’ve aced out Buckingham Nicks, Fleetwood Mac. All of it.
I would’ve lived in Ladies of the Canyon, down the street from Joni and Linda and David Crosby and Stephen Stills and Neil Young. I would’ve wanted to be a part of that. That would’ve been super interesting. But I didn’t ever have any doubts that this would be my life. I believe in me. I believe in the Church of Stevie.’
Ook zegt ze nog iets interessants over haar relatie met Lindsey Buckingham, zij het met een omweg: ze had graag nog een laatste album met hem gemaakt.
Voor die bekentenis heeft ze wel de serie Daisy Jones & the Six nodig: hoewel Stevie die serie op Amazon aanvankelijk niet wilde zien, juist doordat die gebaseerd is op de geschiedenis van Fleetwood Mac, is ze van gedachten veranderd.
Nadat ze hem toch had gezien toen ze corona had, wilde ze hoofdrolspeelster Riley Keough ontmoeten en inmiddels zou ze zelfs graag willen dat een tweede seizoen van de serie gemaakt wordt.
Dat zou de draad moeten oppikken waar die nu stopte, namelijk op het moment dat het karakter Camilla (gespeeld door Camila Morrone), de stervende vrouw van Billy (Buckingham), hem aanmoedigt weer contact met Daisy (Nicks zelf) op te nemen.
Als hij dat inderdaad doet door bij haar aan te bellen, lacht ze bij het open doen naar hem. Daar stopt de serie.
Het tweede seizoen zou dan moeten gaan over een te maken album, in feite het album dat Nicks zelf altijd nog met Buckingham had willen maken.
Ze heeft over dat tweede seizoen zelfs met Reese Witherspoon en Keough gesproken en beiden zouden het volgens Nicks een geweldig idee hebben gevonden, maar druk, druk, druk…
Heel veel eerdere berichten over de gecompliceerde relatie die Stevie Nicks dus nog altijd heeft met Lindsey Buckingham vind je in de categorie nieuws.
Mijn recensie van ‘ Buckingham Nicks’ , het album dat de twee ooit wél maakten en dat ondanks alles wel degelijk op cd te koop is, vind je in de categorie recensies singer-songwriter.