Amper een week geleden kondigde Nieuwe Revu aan concerten te gaan organiseren onder de naam Sneak Concert. Het weekblad noemde ze zelf bij voorbaar al ‘evenementen’. Reden was dat behalve muzikanten ook dj’s zouden optreden.
Het eerste evenement in de Amsterdamse club Bitterzoet was op zijn minst memorabel.
De in ieder geval in de pers geliefde singer-songwriter Case Mayfield opende het concert, waar verder zou worden opgetreden door rock ‘n’ roll-formatie The Kik en rapper Dio zouden optreden.
Mayfield brak na vijf songs zijn optreden af en verliet het podium. Reden was een van de moderne plagen voor optredende artiesten: het publiek.
Mayfield vroeg volgens berichten ook niet om stilte. In de pers werd hij geciteerd, zeggende dat mensen al gauw boos worden: ‘Voor je het weet ben je ‘ arrogant’ of ‘ egoïstisch’.’
Dit is misschien de werkelijkheid van vandaag, maar ook een mooie gotspe. Waar vroeger de toegestroomde menigte misschien iets te idolaat en kritiekloos was, is nu het omgekeerde het geval: het publiek tolereert de act weliswaar nog, als de gespeelde muziek de door hen gevoerd gesprekken tenminste niet al te hinderlijk verstoort.
Mayfield is op zijn platen eigenzinnig, maar bleek weer eens verrassend traditioneel: blijkbaar wilde hij dat het publiek belangstelling voor zijn muziek zou hebben en dat zou laten blijken door ernaar te luisteren….
Nu bestaat dat probleem al jaren, maar de kern van Mayfield’s ergernis zit hem in het concept van Nieuwe Revu, dat daarom gedoemd is te falen als concertreeks, hoewel het zeker toekomst heeft als ontmoetingsmogelijkheid. De diversiteit van de optredende artiesten en het daardoor idem publiek staat immers garant voor een gebrek aan aandacht bij telkens twee van de drie acts.